Lene Johansen

Rushy Rashid

Lone Kühlmann

Steffen Kretz

Reimer Bo

Jens Gaardbo

Kim Bildsøe Lassen

Henrik Qvortrup

Clement Kjersgaard

Niels Krause-Kjær

Hans Engell

Nina Z. Munch-Perrin

Line Baun Danielsen

Nils Villemoes

Lillian Gjerulf Kretz

Jørn Duus Hansen
Jørn Duus Hansen - kaffekande - dagligdag - peptalk - Jørn Duus Hansen

Livsstilsanalytiker og tekstforfatter Jørn Duus Hansen er født 1944 og har været i reklamebranchen siden 1972. Han er medstifter af reklamebureauet DDB Needham, 1984 og Creative Circle Danmark, 1992. Har medvirket i tv-programmerne ”Må vi se?” og ”Kender du typen?”. Jørn Duus Hansen skriver mange artikler, kronikker og indlæg i medierne.
Ih, hvor er vi forskellige Hvad siger en thermokande om ejerens politiske indstilling? Hvorfor sladrer Kærgården om os? Hvorfor hader visse mennesker økologiske varer? Er der forskel på campingpladser og lystbådehavne? Hvorfor kan man ikke sælge 3 pakker pulverkartoffelmos uanset pris til Claus Meyer?
Deler vi os efter de varer og ting vi omgiver os med?
Hvem er smagsfolket, samvittighedsfolket, sundhedsfolket, nemhedsfolket, tilbudsfolket og hyggefolket? Og hvorfor er de forskellige kun enige om en ting, nemlig rødkål juleaften?

God reklame behøver ikke flødeskum, pyntegrønt, cocktailbær og smægtende violiner for at glide ned, mener Jørn Duus Hansen. God reklame er anderledes, på sagen, overraskende og simpel på én gang. Hvis der er nogen kunst i dét, er det dét.

Filmene går modsat printen, sjovt nok. Her er nok af historier, masser af fortællinger, ind imellem er de endda sjove, finurlige, tankevækkende og tæt på menneskers hverdag. Her er langt flere AD'ere og ikke slet så mange kagebagere.

Stegemargarinegrænsen
– om eliten og folket, det moderne traditionelle. Forskellen mellem den veluddannede elite og folket bliver større og større. Det gælder i politik, i livsstil, i daglige vaner, i medieforbrug, i arbejdsliv og fritid – og man ser det tydeligt af de ting, vi omgiver os med. Man kunne spørge sig selv, om vi overhovedet mere er ét folk, for også vort sprog er vidt forskelligt.

Hvornår er du gammel?
Hvad har Jørn Duus fra tv-programmet ”Kender du typen?” til fælles med Paul McCartney, Kim Larsen, Søren Ryge, Marianne Jelved og Niels Hausgaard? De er så godt som pensionister. Lige om hjørnet venter tilskud til kollektiv trafik, tandpleje og fodbehandling, for i det offentlige er det en social begivenhed at fylde 65. Det syn har mange adopteret. Vi taler om seniorer og den 3. alder, som om den markerede starten på et helt nyt og meget roligere liv. Men meget tyder på, at vores syn på seniorerne er ude af trit med seniorernes syn på sig selv.

When I`m sixty-four
Paul McCartney skrev den verdensberømte klassiker, da han var 16 år gammel. Billedet af ham selv som 64-årig lå dengang many years from now. Og det gør det stadig, selvom McCartney fyldte 64 sidste år. Det er ikke just havearbejde og børnebørn på knæet, der præger hans liv. Præcis som Jørn Duus holder han bedstefarbilledet på afstand og nægter at blive gammel.
”I min mors generation lignede en gammel dame altid en gammel dame,” forklarer Jørn Duus Hansen og mimer, hvordan gamle damer med stok og alpehue dengang gik krumbøjede under identiske lange frakker. ”I dag er vi lige så forskellige som resten af befolkningen. Af sind, af krop og af indstilling. Næsten halvdelen af vores generation lever et moderne liv. Vi spiser sushi, hører rockmusik og foretrækker dykkerferie frem for charterrejser. Det betyder, at vi lige om lidt bliver en helt anden slags pensionister, end verden er vant til at se.”

De rige, de evigt unge og de aktive
Der er 700.000 danskere mellem 55 og 65 år i dag, og der er tre ting, der går igen i beskrivelsen af dem. De er rige (deres samlede formue udgør 800 mia. kr. fordelt på friværdi, pensionsopsparing og det løse), de er unge af sind (den største aldersgruppe, der køber motorcykler, er den mellem 55 og 65), og de er aktive (de har samme arbejdsfrekvens som resten af befolkningen). ”Hvad har vi gang i?” spørger Jørn Duus retorisk og svarer selv: ”Stort set alt!”

Vi bliver aldrig gamle mentalt
55+erne er en krævende generation, der har været vant til at bestemme meget, og som ikke vil tales til som gamle. ”Kommunen sender mig og min kone et seniorblad fire gange om året fyldt med billeder af et liv, vi ikke kan genkende,” fortæller Jørn Duus. ”Artikler om, hvad jeg kan lave i min fritid (peddirør!) og annoncer for stole, man sidder godt i. De har ikke forstået, at vi er en generation, der dør med skoene på. Kondiskoene!” På spørgsmålet om, hvorvidt der findes et passende synonym for ordet senior, svarer Jørn Duus Hansen, at han foretrækker begrebet 55+. ”For vi bliver aldrig gamle mentalt”.

Jørn Duus Hansen - kaffekande - dagligdag - peptalk - Jørn Duus Hansen

Klik her for booking af
Jørn Duus Hansen
Niels Frid-Nielsen
Niels Krause-Kjær
Nils Villemoes
Peter Mogensen
Ralf Pittelkow
Reimer Bo
Rushy Rashid
Steffen Kretz
Thomas Buch-Andersen
Tom König
Vibeke Hartkorn
Lotte Heise
Nikolaj Koppel
Anne Glad
Ask Rostrup
Bodil Cath
Bubber
Clement Kjersgaard
Georg Metz
Hans Engell
Henrik Qvortrup
Jens Gaardbo
Kim Bildsøe Lassen
Kaare Quist
Kaare R. Skou
Lene Johansen
Leonora Christina Skov
Lillian Gjerulf Kretz
Line Baun Danielsen
Lone Kühlmann
Michael Kristiansen
Mogens Rubinstein
Morten Løkkegaard
Cecilie Beck
Jette Beckmann
Michele Bellaiche
Mikkel Beha Erichsen
Tina Nikolaisen
Cecilie Hother
Torsten Jansen
Camilla Thorning
Henrik Denta og Flemming Platz
Jarl Friis-Mikkelsen
Lotte Hansen
Nina Z. Munch-Perrin
Keld Broksø
Mette Walsted Vestergaard
Trine Sick