Lene Johansen

Rushy Rashid

Lone Kühlmann

Steffen Kretz

Reimer Bo

Jens Gaardbo

Kim Bildsøe Lassen

Henrik Qvortrup

Clement Kjersgaard

Niels Krause-Kjær

Hans Engell

Nina Z. Munch-Perrin

Line Baun Danielsen

Lillian Gjerulf Kretz

Mogens Rubinstein

Georg Metz
Georg Metz - causeri -ordstyrer - Georg Metz

Georg Metz kan bookes som ordstyrer eller foredragsholder. Georg Metz (født 22. december 1945) er dansk historiejournalist, redaktør, kommentator, forfatter og foredragsholder. Han arbejdede i perioden 1969–1988 på Danmarks Radio, bl.a. på Radioavisen og som både studievært og redaktør på TV-Avisen.
I 1994–1996 var han chefredaktør på Dagbladet Information, hvor han nu er lederskribent, anmelder og columnist. Han anmelder især bøger om historie og opera.
Siden dens grundlæggelse i maj 2008 har han været tilknyttet netradioen Den2Radio. Georg Metz fik i 1989 tildelt Døssing-Prisen.

I forbindelse med, at det i 2008 var "sangens år" udgav Georg Metz bogen
"Min Danske Sang", Det er godt set, og der er ikke mange af den slags bøger på markedet.

Selv om det er rigtigt, at vores kultur er uhyre indflydelsesrig, siger Georg Metz, så er den ikke så universel. Mennesker har en fri vilje, der giver dem mulighed for at træffe valg for at gå imod den kultur, de lever og arbejder i. Der er mange historiske eksempler på dette.

Det er helt sikkert, at profeten Moses stod fast mod den kultur, hvor han boede og arbejdede. Han stod så fast imod sin kultur, opdragelse, at han bogstavelig talt blev jaget over havet! Platon fortæller os om et andet eksempel i livet af Sokrates, som argumenterede voldsomt imod den relativistiske holdning udbredt blandt Sophisterne af hans tid. Faktisk har nogle hævdet, at Sokrates selv var et litterært redskab.

Georg Metz fortsætter. Måske endnu mere overbevisende, er det argument, mellem, hvad der bør være i forhold til, hvad der er. Kulturel relativisme tager sin form fra, hvad der egentlig sker i en kultur på et givet tidspunkt. Et etisk system på den anden side er meningen at vejlede en borger at beslutte, hvad der skal forekommende. Det er, bør enhver etiker være optagede af, hvad mennesker burde gøre, snarere end hvad de rent faktisk gør.

Kulturel relativisme forsøger at definere, hvad mennesker burde gøre kun i forhold til, hvad de gør. Hvordan kan der være drømme om et bedre liv, hvis vi definerer det kun i forhold til, hvad der er? Vi ser da, at hverken de mange forskellige argumenter eller afhængighed argument gælder i form af kulturel relativisme, som et holdbart grundlag for moralsk beslutningstagning, mener Georg Metz. Desuden er systemet er fatalt forkert på grund af sin afhængighed af, hvad der er at definere, hvad der burde være. Hvilken værdi, så kan det etiske system har for uddannelse? Kulturel relativisme og Uddannelse: Forståelse af kulturel relativisme og dets begrænsninger, er kritisk for pædagog.

Der er to primære årsager. Først og fremmest at anerkende begrænsningen af mangfoldighed argument giver en underviser til at finde og dele transcendente principper med personer fra en anden kultur. I de meget forskellige bykulturer i øjeblikket eksploderer over hele verden, personer fra en bred vifte af kulturer er kastet sammen for uddannelse, erhvervsliv, fritidsaktiviteter, boform, familier, og i mange andre sammenhænge, fortsætter Georg Metz om Novellejournalistik.
Blot at overleve i et så forskelligartet kultur, skal en person være i stand til at relatere til personer fra en lang række forskellige kulturer og opretholde en høj tillid til værdien af deres egen kulturarv. Indse, at der er universelle principper om moral, der går ud kultur, i det mindste i de generelle, hvis ikke de specifikke, hjælper udstyre en individuel for den opgave, står over for sådan en mangfoldig verden. Del af underviserens opgave at udføre, at for sig selv og til at hjælpe sine elever til en lignende frygt for moralsk princip.

I samme ånd, kan forstå begrænsningerne i afhængigheden argument for kulturel relativisme være meget befriende for pædagog. Bestemt uddannelse bærer sin egen kultur. Lejlighedsvis, ville nogle hævder nu mere end nogensinde, kultur uddannelse har behov for en profetisk røst lyde mod den uret, det fastholder. Vel vidende, at man ikke er afhængig af de værdier og moralske normer for hans / hendes kultur frigør en til dette formål.

Konklusion: Kulturel relativisme er ikke et holdbart moralsk system. At forstå de primære argumenter for kulturel relativisme sammen med deres deraf følgende svagheder hjælper med til at udstyre en pædagog for en mere vel-afrundet tilgang til uddannelse. Forståelse for, at i modsætning til den opfattelse af den kulturelle relativist, at selv om de kan variere i de særlige, der er universelle principper om moralsk adfærd, og at ens moralske overbevisning og adfærd ikke nødvendigvis er afhængig af deres kultur kan omkostningsfrit sig til at handle selvstændigt, afslutter Georg Metz.

Georg Metz - causeri -ordstyrer - Georg Metz

Klik her for booking af
Georg Metz
Lotte Heise
Nikolaj Koppel
Anne Glad
Ask Rostrup
Bodil Cath
Bubber
Clement Kjersgaard
Hans Engell
Henrik Qvortrup
Jens Gaardbo
Jørn Duus Hansen
Kim Bildsøe Lassen
Kaare Quist
Kaare R. Skou
Lene Johansen
Leonora Christina Skov
Lillian Gjerulf Kretz
Line Baun Danielsen
Lone Kühlmann
Michael Kristiansen
Mogens Rubinstein
Morten Løkkegaard
Niels Frid-Nielsen
Niels Krause-Kjær
Nils Villemoes
Peter Mogensen
Ralf Pittelkow
Reimer Bo
Rushy Rashid
Steffen Kretz
Thomas Buch-Andersen
Tom König
Vibeke Hartkorn
Cecilie Beck
Jette Beckmann
Michele Bellaiche
Mikkel Beha Erichsen
Tina Nikolaisen
Cecilie Hother
Camilla Thorning
Henrik Denta og Flemming Platz
Lotte Hansen
Jarl Friis-Mikkelsen
Nina Z. Munch-Perrin
Torsten Jansen
Keld Broksø
Mette Walsted Vestergaard
Trine Sick