Evanthore Vestergaard (født 1954) er uddannet som klassisk komponist på Nordjysk Musikkonservatorium. Han har også læst musikvidenskab og filosofi på Århus Universitet. Han har dog siden uddannelsen i 1978 arbejdet mest med formidling som redaktør, musikproducer, samt kulturjournalistik i Danmarks Radio (1979-2004). Siden har han arbejdet som free lance-journalist, forfatter, idémager m.m. Evanthore Vestergaard er forfatter til flere kunstbøger og debatbøger, vært i TV-udsendelser om billedkunst og kunsthåndværk, causør, klummeskriver, anmelder og debattør. Endelig er han den idémæssige ophavsmand til store kulturprojekter som ORDKRAFT Festival og Kulturmødet, som han senere har arbejdet som projektleder og konsulent for.
Evanthore Vestergaard har siden teenageårene holdt foredrag og været samfundsdebattør. Han er kendt for både en skarp pen og en skarp tunge. Han går gerne i dialog med læsere og lyttere. Han arbejder med forskellige debat- og samtaleformer, ligesom han ofte anvendes som ordstyrer især ved kunst- og kulturarrangementer.
Tilrettelægger og ordstyrer ved AAT DIALOG på Aalborg Teater. En deltager skrev: ”Blændende godt afviklet med glimrende research, god styring med humor og ”håndfasthed”, fik det bedste ud af oplægsholdere, engagerede publikum til at deltage aktivt i debatten, hæmmede savl og navlepilleri med charme og vid og viden”.
Evanthore Vestergaard er meget rejsende – rundt i Europa halvdelen af sin tid og er, foruden i Danmark, også bosat i Paris.
Tilrettelægger og ordstyrer ved AAT DIALOG på Aalborg Teater. En deltager skrev: ”Blændende godt afviklet med glimrende research, god styring med humor og ”håndfasthed”, fik det bedste ud af oplægsholdere, engagerede publikum til at deltage aktivt i debatten, hæmmede savl og navlepilleri med charme og vid og viden”.
Foredrag 2016 - 2017
Rolleskift i kulturlivet
Der sker i disse år markante rolleskift i det danske kulturliv, lige fra den store magtfulde kulturfond til den enkelte frivillige "på gulvet". Man kan sige, at alle i højere grad vil være medskabere af kulturen, have indflydelse på hvad der sker og hvordan.
Gamle roller omdefineres, det såkaldte armslængdeprinsip udfordres, og komponister, forfattere og andre skabende kunstnere får kon kurrence af helt nye måder at skabe kunst og kultur på, bl.a. på grund af digitalisering og globalisering. Der er stadig brug for den ensom me ulv og ildsjælen, men frivillighedskulturen bør kvalificeres mere under respekt for den enkeltes kompetencer og interesser.
Foredragsholderen har det meste af sit Liv arbejdet i forskellige roller rundt om i dansk kulturliv og er stadig både ildsjæl og frivillig, selvom han gerne ser det sidste erstattet af begrebet medskaber.
Ud med kulturen
Kunst og kultur er nogle af de vigtigste ingredienser i danskernes Liv og hverdag - uanset om de er bevidste om det eller ej. På finansloven er kunst og kultur næsten usynlige - alligevel er de to omdrejningspun kter for mange vigtige beslutninger. Hvad skal man med en kulturpolitik? Hvordan ser dansk kulturpolitik ud, hvor er den og hvor bevæger den sig hen? En mængde af kreative og konstruktive svar på disse spørgsmål fylder medierne, men sker der noget? Lyt til nyt fra det kunstneriske parnas og kulturen på gaden. Foredragsholderen tog i 2013 initiativ til Kulturmødet, og har siden arbejdet i institutionen, der i 2016 forventes at samle 20.000 deltagere. Foredraget kan kombineres med Kulturmødet Optakt, der lægger op til Kulturmødet Mors 2017.
Kunst eller kultur?
Kultur bevarer, kunst bevæger. Der er for meget kultur og for lidt kunst. Kultur slår kunst i hjel. Kunst æder kulturen op.
Kulturen skal æde naturen op. Det er en del af den åndelige fødekæde, Vorherre har autoriseret. Er kunst en delmængde af kultur? Nej - det er den misforståelse, der får begge begreber til at holde hinanden i skak. Forvirret? Så kom og bliv oplyst!
Foredragsholderen har i over 40 år stædigt fastholdt sit synspunkt i ethvert tænkeligt medie og har stadig som livsprojekt at lave verden om til det bedre.
Anmelderes metier . Mange skuespillere siger, at de ikke læser anmeldelser.
Alligevel samles de på premiere-natten for at vente på morgenaviserne. Mange filmproducenter siger, at hvis en film får dårlige anmeldelser, kan man være sikker på dens succes.
Hvad er kunstanmelderens opgave? Hvorfor er avisernes kultursider fyldt med bog-, film-, teater- og musik anmeldelser? Hvordan bliver de til? Hvem skrives de for? Foredragsholderen har skrevet flere tusinde an meldelser og forsket og undervist i anmelderiets historie, bl.a. ved Humboldt-universitetet i Berlin.
Hvordan vender kunst?
Mange mener, at Beatles's musik Lyder som den gør, fordi Mozarts musik lyder som den gør. Der undervises i at se tidslinier fra Rembrandt til Picasso. På alle niveauer undervises der i kunsthistorie. Men vender kunst sådan?
Nej! Mennesket oplever ikke kunst på langs, men på tværs i tiden. Dagligt bombarderes vi med lyde og billeder, som inspireres af anden nutidig lyd- og billedkunst. Deltag i øvelsen at opleve kunst på tværs og ikke på langs af tiden!
Foredragsholderen er uddannet i musikhistorie og filosofi, men har aldrig fundet ud af hvorfor...
Man skal høre meget før ørerne falder af!
De fleste ved, hvordan Mozart ser ud, så her bringer vi et billede af Per Nørgård.
98 % af den "kunstmusik", der høres, er skrevet for flere hundrede år siden. Men vor tids musik er også værd at låne øren. "Den nye musik er bedre end sit rygte" lød det engang. "Der står en hjort ved en skovsø" var en
idyllisk karakteristik af vor tids musik. Hvem skriver ny musik, hvordan lyder den og hvorfor? Findes der anden lydkunst, end kunstmusik? Bliv opdateret i en oplevelse af tidens Lyd.
Foredragsholderen er komponist og var i mange år redaktør for ny musik i Danmarks Radio.