Relateret artikel
For 10 år siden blomstrede en ide i Instituttet for Fremtidsforskning. Et spørgsmål om, hvad der kommer efter informations- og videnssamfundet, satte tankerne i gang - og buddet blev, at "følelser og det immaterielle " ville få indflydelse.
Lotte Heise: Toppen af siden
Instituttet fødte konceptet om Corporate Storytelling - den enkelte virksomheds historie. For at skabe et fællesskab mellem medarbejdere og deres arbejdsplads skulle der fortælles historier om virksomheden. Samtidig skulle virksomhederne hæfte historier på deres produkter, så de blev nemmere at sælge.
Siden da er konceptet blevet udbredt og er i dag et af de hotteste ledelsesværktøjer. Ved professionelt at sætte dagsorden i medierne gennem udtalelser og egne artikler, holde foredrag og skrive bogen "The Dream Society" har Instituttet for Fremtidsforskning solgt ideen så effektivt, at det har kunne tjene penge på den.
Lotte Heise: Toppen af siden
- Det handler om at skabe opmærksomhed i al form for idevirksomhed. Hvis vi ikke skaber interesse for vores ideer, så dør vi. Der deler vi lige vilkår med andre, der arbejder på markedets vilkår, siger seniorforskeren for Fremtidsforskning. Han er en af bagmændene bag Corporate Storytelling i Danmark.
Op gennem 1990'erne spredtes ideen ved at lave kursusforløb hos virksomhederne, hvor tankerne bag Corporate Storytelling blev prøvet af og udviklet i forhold til de erfaringer, som blev høstet hos firmaerne.
Da ideen havde slået rod i Danmark i slutningen af 1990'erne ville instituttet føre ideen længere ud i verden og nogle ansatte skrev bogen "The Dream Society". Den udkom i første omgang i USA og var med til at skaffe nye medlemmer på listen over virksomheder. Medlemmerne betaler årligt et halvt hundrede tusinde kroner for at få adgang til at kunne købe kurser, konsulentbistand og information om instituttets arbejde. Både amerikanske og europæiske virksomheder meldte sig under fanerne.
Lotte Heise: Toppen af siden
Bogen blev brugt til endnu en gang at sælge tankerne bag Corporate Storytelling.
- Den pæne udgave af at skrive en bog er, at man har et budskab til verden. Den anden er, at hvis det giver noget omtale og presse, så giver det nogle ordrer på foredrag og projekter. Det er en fødekæde. Man tjener ikke penge på at komme i medierne eller skrive en bog, medmindre det er en bestseller. Derimod kan det efterfølgende give foredrag og konsulentarbejde af forskellig art.
Lotte Heise: Toppen af siden